Changes
(in dutch)

Op deze pagina vind u alle wijzigingen die toegepast zijn op de
Volkswagen kever sinds deze in 1946 werd uitgebracht.

1946 | 1947 | 1948 | 1949 | 1950 | 1951 | 1952 | 1953 | 1954 | 1955 | 1956 |
|  1957 | 1958 | 1959 | 1960 | 1961 |1962 | 1963 | 1964 | 1965 | 1966 |
|
1967 | 1968 | 1969 | 1970 | 1971 | 1972 | 1973 | 1974 | 1975 |

 

Wijzigingen 1946

054 617 Stoterstangkokers worden ter afdichting voorzien van gegolfde uiteinden i.p.v. veren (Niet voor alle modellen)
057 390 Benzinetank wordt hoger geplaatst
058 568 Smeernippel van binnenste trekstang wordt naar linker achterwiel gericht i.p.v. haaks op de trekstang
059 107 Smeernippel aangebracht op remkabels

Banden worden verbreed van 4,50 - 16 naar 5,00 -16

 

Wijzigingen 1947

064 340 Zwaardere kogellagers voor achterwielnaven
071 377 Beugel toegevoegd voor kofferdekselvergrendeling
071 616 Manueel bedienbare klep in ventilatie tunnel aangebracht ( zomer- en winterstand)
073 348 (okt.) Chassisnummer op middentunnel aangebracht tussen versnellingspook en handremhefboom

 

Wijzigingen 1948

090 690 Stuurkolom met uitsparing voor stuurslot
090 784 Aangepaste remtrommels

oliedeflector aangebracht

Steek verruimd van 12,9 - 13,1 mm naar 15,9 - 16,1 mm

 

Wijzigingen 1949

Vanaf 1949 worden er elke maand wel bepaalde onderdelen verandert waardoor er geen ťťn kever hetzelfde meer is !

092 918 (jan.) Afgeplat luchtfilter vervangen door model met ronde top
094 554 (april) Aantal torsieveren op de vooras omgedraaid , nu 5 onder en 4 boven
101 902 (april) Uitlaatkleppen krijgen geharde stelen
102 026 (april) Electron vervangt lm. versnellingsbak behuizing op magnesiumbasis
1- 0102 848 (mei) Zekeringkast verplaatst naar linker binnenscherm
1- 0106 717 (juni) Achterreflectoren krijgen beschermlaag tegen corrosie/condensatie
1- 0111 054 (juli) Kentekenplaat profiel verdwijnt van motorkap
1- 0116 375 (aug.) Vorm van benzinetank gewijzigd, zeefje van gaas ontbreekt

Vuldop bezinetank voorzien van VW logo

1- 0122 902 (sept.) Meer fosfor in de legering van de cilinders
1- 0124 032 (okt.) Voorste matten bevestigd op rubberen vloermat
1- 0126 157 (okt.) Remkabels voorzien van MIPOLAM buitenkabel
1- 0128 058 (okt.) Grotere roller op gaspedaal
1- 0132 662 (nov.) Schokbrekers nu ook van BOGE daarvoor uitsluitend HEMSCHEIDT

 

Wijzigingen 1950

1- 0138 835 (jan.) 5 torsieveren in elke askoker
1- 0140 243 (jan.) Pakkingen tussen cilinder en kop
1- 0155 020 (mrt.) BOSCH koplampen (voorheen VW-fabrikaat)
1- 0156 129 (mrt.) Uitlaatpijp(jes) vergroot van 31 mm. naar 32 mm.
1- 0156 970 (apr.) Inlaatspruitstuk van lm. om de voorverwarming van het mengsel te bevorderen
1- 0156 991 (apr.) Ventilatieprofiel in de bovenrand van het zijraam , Handgreep voor passagier op het dashboard gemonteerd en een persplex zonneklep.
1- 0158 253 (apr.) Hydraulische remmen op de export sedan en de cabriolet
1- 0161 234 (apr.) SOLEX carburateur met scharnierende vlotter
1- 0162 580 (mei) Automatische regeling van de motortemperatuur d.m.v. mechanische thermostaat
1- 0167 890 (mei) Hoofdremcilinder van 22,2 mm. naar 19,5 mm. verkleind en wielremcilinders achter verkleind van 19,05 mm. naar 15,9 mm.
1- 0177 736 (juli) Carburateur zonder scharnierende vlotter op produktienummer 213301 tot nummer 213455

 

Wijzigingen 1951

1- 0221 638 (jan.) Ventilatie luikjes in de voorste zijpanelen
1- 0225 731 (jan.) Motorblok uit ELEKTRON vervaardigd
1- 0243 731 (apr.) Wolfsburg logo op de voorklep
1- 0244 003 (apr.) Telescopische schokbrekers op de achterwielen van de export sedan
1- 0244 668 (apr.) Chroomstrip langs de voorruit
1- 0253 756 (mei) Trekkabel van de startmotor met 10 cm. verlengd
1- 0272 706 (aug.) Olievuldop uitgevoerd met veer en klem
1- 0287 416 (sept.) Geen extra wielmoeren meer bij het gereedschap geleverd
1- 0299 992 (nov.) Stuurstangen voorzien van gekromde smeernippels
1- 0304 210 (nov.) Kussens voor de achterbank niet meer als optie leverbaar

 

Wijzigingen 1952

1- 0325 474 (feb.) De eerste kever met rechts stuur (voor de Engelse markt werd geintroduceerd
1- 0357 667 (mei) Enkele klepveren i.p.v. dubbele.
1- 0397 023 (okt.) 6 veerbladen in elke koker

Dashboard aanzienlijk aangepast

Inlaatspruitstuk met voorverwarming

Uitslag van de schokbrekers verruimd van 90 mm. naar 130 mm.

Wielremcilinders achter vergroot van 15,9 mm. naar 17,5 mm.

Zekeringen voor achterlichten op de zekeringkast i.p.v. in de motorruimte

Velgen en banden verbreed , nu 4J x 15 met 5,60-15 banden

De 26 VFIS carburateur vervangen door de SOLEX 28 PCI

Synchronisatie op de 2e , 3e , en 4e versnelling

Leeslampje verplaatst naar deurstijl i.p.v. hemel achter.

 

Wijzigingen 1953

1- 0433 397 (jan.) Stelschroef carburateur van 190 naar 200
1- 0441 708 (feb.) Slotplaat van de deuren afstelbaar
1- 0451 313 (mrt.) Aantrekkoppel cilinderkopbouten van 3 kgm2 naar 3,6-3,8 kgm2
1- 0454 951 (mrt.) Eerste kever met ovale achterruit

Asbak krijgt handgreepje

Vulpijp benzinetank vergroot naar 80 mm.

1- 0494 340 (juni) SOLEX 28 PCI kogelafsluiters van brons i.p.v. metaal
1- 0517 304 (aug.) Voorste torsieveren krijgen 8 bladen i.p.v. 6 bladen
1- 0548 440 (okt.) Achterste veerplaat 2 mm. verlengd
1- 0551 808 (nov.) Plaatstaal van de wielen van 2,75 mm. naar 3 mm. dikte
1- 0562 054 (nov.) Spaken van stuur verplaatst om beter zicht op tellers te krijgen
1- 0575 415 (dec.) Vanaf 21 dec. 1132 cc. (25 pk) vervangen dor de 1192 cc. (30 pk)

Luchtfilter met oliebad standaard op alle modellen

Remvloeistof reservoir verplaatst naar bandenbak i.p.v. op de hoofdremcilinder zelf

1- 0575 417 (dec.) Dynamo opgewaardeerd van 130 W naar 160 W

Stroomverdeler met vacuumvervroeging

V-snaar smaller gemaakt d.m.v. nieuw materiaal

 

Wijzigingen 1954

1- 0599 151 (feb.) Synchronisatie ringen in vorm aangepast
1- 0611 493 (mrt.) Benzinedop gegalvaniseerd met hydronalium
1- 0623 266 (mrt.) Diameter voorste remslangen vergroot van 10 mm. naar 12,2 mm.
1- 0631 062 (apr.) Oliepomp behuizing aangepast
1- 0645 501 (mei) Wielremcilinders met 4 bouten bevestigt i.p.v. 2 bouten
1- 0696 501 (aug.) Geen reserve v-snaar meer meegeleverd
1- 0702 742 (aug.) Compressieverhouding verhoogd naar 6,6:1

Sproeiers veranderd op de SOLEX 28 PCI van 122,5 x 200 naar 117,5 x 195

1- 0722 916 (okt.) Geintregeerde remlichten op de V.S. modellen
1- 0734 000 (okt.) Achterlicht behuizing voorzien van wateruitloopje
1- 0753 096 (nov.) Ventilator en kleine poelie dynamisch gebalanceerd

 

Wijzigingen 1955

1- 0787 449 (jan.) Stuurstangen zonder smeernippels op 1000 modellen (tot nr. 1- 0797 357)
1- 0805 122 (feb.) Verstevigde buitenring van de toeterknop
1- 0929 746 (aug.) Enkelvoudige knaldemper met 2 pijpjes 

Knik in de versnellingspook aangebracht

Wieluitslag begrensd

Verwarmingsknop naar voren geplaatst

Benzine vulpijp wordt verkleind van 80 mm. naar 60 mm.

Vergrendeling ventilatieraampjes verbeterd

Handremkabels direct verbonden met hefboom

 

Wijzigingen 1956

1- 084 218 (jan.) Rubberen afdichting op stuurkolom
1- 165 108 (apr.) Vulpijp van de benzinetank 30 mm. verplaatst
1- 210 230 (juni) VacuŁmpijpje nu onder de gaskabel aangebracht
1- 227 367 (juni) Richtingaanwijzers rood/geel uitgevoerd op de inca-rode wagens
1- 232 835 (juli) Tubeless banden op 800 modellen gemonteerd
1- 239 921 (juli) Tubeless banden vanaf nu standaard
1- 243 559 (juli) Ruitenwissermotor met vaste magneet gemonteerd
1- 259 940 (aug.) As van de oliepomp verlengd met 2 mm.
1- 266 678 (aug.) Nokkenastandwiel nu van aluminium i.p.v. Resitex
1- 304 254 (sept.) Vesnellingsbakolie van okt tot maart SAE 80 i.p.v. SAE 90
1- 378 864 (dec.) Andere drukgroep voor een lichtere pedaaldruk

 

Wijzigingen 1957

1 -394 163 (jan.) Verwarmingssleuven in voetruimte naar achteren verplaatst
1- 585 100 (juli) Oliekoeler ingekort en gelast i.p.v. gesoldeerd
1- 600 440 (juli/aug.) Voor- en achterrruit vergroot

Afstand tussen ruitenwisser vergroot

Grotere wisserbladen

Kentekenverlichting hoger geplaatst

Luchtfilter gemodificeerd (hoger - smaller)

Tochtrubber op stuurkolom verkleind met 50%

Schuimplastic tussen tank en bagage (was karton)

Luchtsleuven cabrio horizontaal i.p.v. verticaal

1- 649 253 (sept.) Introduktie van zelfneerklappende richtingaanwijzerarmen

Geluiddempend materiaal in achterste bagageruimte en achterste binnenschermen aangebracht

1- 676 789 (okt.) Ronde gloeilamp i.p.v. cilindrische voor kentekenplaatverlichting
1- 708 050 (okt.) Nu ook rem- en achterlichten voorzien van ronde lampen i.p.v. cilindrische

 

Wijzigingen 1958

1- 789 807 (jan.) Aftapplug versnellingsbak magnetisch
1- 802 775 (jan.) Veer op stationair stelschroef SOLEX 28 PCI verkleind van 13,5 mm. naar 12 mm.
1- 832 100 (febr.) Stuurhuis krijgt rubberen afdichting i.p.v. in was gedrenkt vilt.
1- 882 550 (mrt.) Bijgeleverde boegiesleutel krijgt rubberen ring
1- 938 979 (mei) Ring op fusee nu van wit kunststofi.p.v. fiber
1- 975 105 SOLEX 28 PCI voorzien van nylon venturi i.p.v. aluminium

 

Wijzigingen 1959

2- 245 160 (jan.) Wieldoplepel toegevoegd aan gereedschapset
2- 256 907 (jan.) Stuurstangen aangepast op rechtsgestuurde auto's. Links verkort van 814 m. naar 807 mm. en rechts verlengd van 318 mm . naar 325 mm. 
2- 303 976 (febr.) Stroomverdeler alleen met vervroeging en carburateur met vancuŁm aansluiting
2- 409 056 (mei) Verdeelkast v/d verwarming gemodificeerd
2- 425 182 (mei) Verbindingen van kachelpotten en uitlaat nu van asbest ringen en metalen klemmen
2- 528 668 (aug.) Kleine aanpassingen aan koetswerk cq interieur

Stuurwiel met halfronde toeterring

Verhouding krukaspoelie en ventilator nu 1:1,75 i.p.v. 1:2

Afstand uiteinde oliepeilstok tot max. olieniveau terugebracht naar 40 mm. i.p.v. 44 mm.

Stabilisatorstang aangebracht op voorvering

2- 533 139 (sept.) SOLEX 28 PCI gemodificeerd en stroomverdeler met alleen vacuŁmvervroeging
2- 725 501 (nov.) Klepstelen op de las verstevigd

 

Wijzigingen 1960

2- 921 552 (jan.) Introduktie van de stuurdemper
3- 060 711 (mei) Geluidsarme synthetische verwarmingsslangen
3- 116 871 (juni) Veerplaat aangepast op de achteras
3- 192 507 (juli) Knipperlichten op Europese modellen gemonteerd

Beveiliging tegen dubbelstarten op contactslot

Handgreep op dashboard voor passagier

Zekeringkast nu met 8 zekeringen en dekseltje naast stuurkolom

Ruitensproeierbediening geÔntegreerd met  ruitenwisserbediening

Koplampen gewijzigd van symmetrisch dimlicht naar asymmetrisch dimlicht

1192 cc. (30 pk) motor vervangen door 1192 cc. (34 pk) motor

Compressieverhouding verhogd van 6,6:1 naar 7,0:1

Dynamosteun demontabel en niet langer meer meegegoten met het motorblok

Alle versnellingen vooruit gesynchroniseerd

Versnellingsbak behuizing nu uit een stuk

SOLEX 28 PCI wordt vervangen voor de SOLEX 28 PICT met automatische choke

3- 335 848 (okt.) BOGE schokbrekers worden 35% zacher achter
3- 341 077 (okt.) BOGE schokbrekers worden 26% zacher voor
3- 405 001 (okt.) Gaspedaal wordt hoger geplaatst

Rubberen bekleding loopt verder door naar achteren

3- 503 952 (dec.) FICHTEL & SACHS  schokbrekers worden 35% zachter achter

 

Wijzigingen 1961

3- 616 527 (jan.) Aandrijfas van stroomverdeler steekt 5 m. dieper in de linkerhelft van het motorblok
3- 627 442 (jan.) Poelieverhouding van 1,8:1 naar 1,75:1
3- 806 249 (apr.) Slang tussen olievulpijp en carter voor ventilatie
3- 856 472 (apr.) Achterlichten en knipperlichten voorzien van rood cq. oranje glas (alleen in Duitsland op de luxe- en standaardkever
3- 933 185 (juni) Introduktie van stuurhuis met kogelkringloopsysteem
4- 010 995 (juli) Veerpoten ter ondersteuning van de kofferdeksel

Verwarmingsgaten aangebracht in schopplaat onder de achterbank

Afsluitbare ventilatieroosters op de voorruit

Bevestigingspunten voor gordels aangebracht

Benzinemeter toegevoegd op het dashboard

Bezinekraan vervalt

Oranje/rode achterlichtglazen op alle modellen

4- 040 690 (aug.) Koppelingspedaal met spiebaan geborgd met clipje i.p.v. borgmoer
4- 089 142 (aug.) Linker en rechter stuurstang afstelbaar en onderhoudsvrij op exportmodel
4- 166 056 (okt.) Automatische regeling van koellucht door thermostaat 65 - 70 graden C. (was 75 - 80 graden C.)
4- 289 952 (nov.) Versnellingspookknop kleiner en conisch

 

Wijzigingen 1962

4- 388 450 (jan.) Dikte van binnenring achterwiellagers verruimd van 5,9 - 6,1 mm. naar 6,45 - 6,65 mm.
4- 545 651 (mrt.) Carterventilatieslang op vulpijp i.p.v. luchtfilter 
4- 570 540 (mrt.) Buitenkant spruitstuk en voorverwarming behandeld met zinkhoudende verf.
4- 630 938 (apr.) Mechanische remmen vervangen voor hydraulische remmen
4- 636 869 (apr.) Benzineslang tuusen benzinepomp en carburateur  met flexibele aansluitstukken (voorheen gewapend rubber)
4- 671 926 (apr.) Deurscharnieren met drie schroeven bevestigd (voorheen 4)
4- 750 946 (mei) Klepveren met progressieve spoed.
4- 846 836 (juli) Dakbedekking van vinyl i.p.v. stof.
4- 874 267 (aug.) Oliedamp wordt teruggevoerd naar luchtfilter i.p.v. naar buiten
4- 981 020 (sept.) VacuŁmslang wordt verlengd van 310 mm. naar 375 mm.
5- 010 448 (okt.) Wapen van Wolfsburg vervalt op de voorklep
5- 112 045 (nov.) Rubbereb veerbuffers anders van vorm en meer volume
5- 188 470 (dec.) Achterste ventilatiekanalen voorzien van regelbare roosters
5- 199 980 (dec.) Cabineverwarming nu door middel van warmtewisselaars i.p.v. koellucht af te takken

 

Wijzigingen 1963

5- 239 191 (jan.) HEMSCHEIDT stuurdemper krijgt een afdichting met spiraalveer
5- 261 830 (jan.) Koppelingskabel 10 mm. ingekort
5- 578 122 (juni) Benzineinspuiting Door de acceleratiepomp van de SOLEX 28 PICT verhoogd van 1,1 cc. naar 1,4 cc. per slag
5- 661 082 (juli) Hittebestendige drukveren op de koppeling
5- 667 119 (aug.) Behuizing van de kentekenplaatverlichting wordt breder

Halfronde toeterring vervangen door de verchroomde hele ring

Schuifdak op export model als extra leverbaar

Stoelbekleding nu ook in vinyl en niet langer van stof

Wieldoppen niet langer zwart ingekleurd

5- 813 842 (sept.) Achterste schokbrekers (HOESCH) voorzien van pvc beschermkokers
5- 888 185 (okt.) Richtingaanwijzers voor verbreed
5- 909 656 (nov.) Luchtfilter in model aangepast om plaats te maken voor de automatische choke

 

Wijzigingen 1964

115 000 001 (aug.)  Alle ruiten vergroot

Rugleuning achterbank neerklapbaar

Bediening van de verwarming nu d.m.v. 2 hendels naast de handrem

Motorkapvergrendeling nu met handgreep met afsluitbare drukknop

Zonnekleppen groter en anders geplaatst

Naaldlagers nu in paren opgesteld (was eerst enkel)

115 004 037 (aug.) Automatische regeling van koellucht : 4 kleppen aan de drukzijde van de ventilatorbehuizing
115 084 567 (sep.) Diameter verwarmingsslang vergroot van 55 mm. naar 60 mm.

Warmtewisselaars inwandig voorzien van ribben

115 162 787 (okt.) Vertanding op naaf koppelingsplaat voorzien van gefosfateerd oppervlak
115 217 625 (okt.) Stuurhuiswormwiel voorzien van merkpunt voor afstelling
115 247 259 (okt.) Gesynchroniseerde voorwaartse versnellingen voor de 1200A (standaardmodel) 
115 255 751 (nov.) Buitenste oliekanaal tuimelaar op stelschroef gelast (voorheen open)
115 331 161 (dec.) Bougies nu CHAMPION L87Y - BOSCH W175T1 of BERU 175/14
115 336 420 (dec.) Luchtfilter voorzien van karterventilatieaansluiting (1200A) voorheen geen
115 349 565 (dec.) Ruitenwisserbladen met trekveer i.p.v. duwveer

 

Wijzigingen 1965

115 594 027 (mrt.) Hoogspanningskabels nu met koperen kern.

Weerstand voor bougieplug  (1 kilo-ohm)

Onderdrukte stroomverdeler

115 685 587 (apr.) Koppelingsarm nu recht met vleugelmoer (was krom met zeskantige afstelmoer )
115 720 690 (apr.) Klepveerdeksels nu dikwandig met geleider (was dunwandig zoder geleider)
115 928 504 (juni) De standaard 1200 voorzien van veerpoten op de kofferdeksel (voorheen enkele knikarm)
116 000 001 (aug.) Halfronde toeterring opnieuw ingevoerd voor de 1300 

Dimschakelaar nu op pookje stuurkolom

3e ventilatiesleuf op het dashboard

Rugleuning van de voorstoelen geborgd

Vieligheidssloten op de portieren

1200 en 1300 motoren krijgen gelagerde nokkenas

Hefboom op de koelluchtklep wordt gegalvaniseerd

Terugvoer kanaal wordt ingegoten in de versnellingsbak behuizing voor de keerring en drijfstanglager

Onderlinge afstand tussen de twee voorste torsieassen wordt vergroot van 120 mm. naar 150 mm.

Aantal torsiebladen gaat van 8 naar 10

Stuurstangen worden verbonden met onderhoudsvrije kogelkoppelingen

Bovenste kogelkoppelingen zijn excentrisch zodat de wielvlucht kan worden afgesteld

Voorwiellagers worden voorzien van conische naaldlagers (was kogellager)

 

116 240 000 (okt.) De 1300 krijgt een SOLEX 30 PICT/1 met langere hefboom op de acceleratiepomp

 

Wijzigingen 1966

116 851 572 (mei) Koppeling- en rempedaal nu uit staal vervaardigd (voorheen gietijzer)
116 866 804 (mei) Kunststof ring op stuurkogel uit ander materiaal vervaardigd : inwendig 3 mm. groter
117 000 001 (aug.) Introduktie 1500 kever, 

10 i.p.v. 8 zekeringen in het zekeringkastje

Ruitenwissermotor met 2 snelheden en aangepaste schakelaar

Vliegwiel voorzien van 130 tanden (was 109 tanden)

Startmotor en versnellingsbak behuizing aangepast

1500 kever voorzien van schijfremmen op de voorwielen

Achtervering voorzien van compensatieveer

Spoorbreedte achter op alle modellen verbreed 

117 054 916 (aug. Overdrukklep van het smeersysteem nu als piston met groef uitgevoerd (voorheen zonder groef)
117 349 409 (nov.) Remvloeistof reservoir op de 1500 hoger geplaatst

 

Wijzigingen 1967

117 674 559 (apr.) Bovenste gedelte van de SOLEX 30 PICT voorzien van een dikkere smoorklepas en 2 ringen
118 000 001 (aug.) Invoering van de "staande" koplampen

Achterlichten vergroot (platte onderkant)

Bumpers vergroot (dikke bumpers)

Toeterrooster vervalt

Bekleding van de treeplanken niet langer in de kleur van de carroserie maar zwart

Nieuw ventilatiesysteem met rooster op de voorklep

Portiergrepen met trekker (voorheen drukknop)

Vulpijp benzinetank boven het rechter spatbord geplaatst

Bedieningsknoppen worden afgeplat en vervaardigd van zacht rubber i.p.v. hard kunststof

Ruitensproeier reservoir achter reservewiel geplaatst en onder druk gehouden door reserveband

Ruitenwisser assen verdikt van 5 mm. naar 7 mm. diameter

Contactslot op stuurhuis geplaatst (voorheen in dashboard naast asbak)

Bezinemeter opgenomen in snelheidsmeter

Elektrisch systeem omgebouwd van 6V-66AH naar 12V-36AH

Veiligheidsstuurkolom

Gescheiden remsysteem voor voor- en achterremmen

118 000 002 (aug.) Eindpijpjes ingekort van 276 mm. naar 249 m.

Remschoenen achter verbreed van 30 mm. naar 40 mm.

118 000 003 (aug.) De SOLEX 30 PICT/2 krijgt een grotere vlotterkamer
118 233 162 (okt.) Thermostatische regeling van de voorverwarmde lucht
118 431 161 (dec.) Ontluchtingspijpje benzinetank nu inwendig naar vulpijp

 

Wijzigingen 1968

118 435 461 (jan.) Corrosiebescherming voor de tapeinden van de motor

Delen van de cilinderkop worden behandeld met blanke lak

118 443 379 (jan.) Alarmverlichting doet zijn intrede
118 516 995 (jan.) Aan de benzine die vanuit de fabriek wordt getankt wordt een corrosiewerend middel toegevoegd
118 779 673 (mei) Alle motoren worden voorzien van met een sticker met gegevens over de ontsteking

Tekst op accu in het Duits, Engels en Frans

Klepdekselpakkingen worden vervangen voor door kurk (voorheen Flexolit)

118 557 240 (mei) Binnenste konische naaldlager van de stuurkogel vergroot van 27 mm. naar 29 mm. 

Stuurstangdikte vergroot van 12 mm. naar 14 mm.

119 000 001 (aug.) Afsluitbare klep voor benzinedop met kabelbediening

Kofferdekselontgrendeling verhuist naar handschoenenkastje

Handgreep voorklep krijgt extra beveiliging en een drukknop op de handgreep

Voorste verwarmingsroosters verhuizen naar de zijdorpel (was eerst in het schuine gedeelte)

119 000 002 (aug.) Voor de 1300 tegen meerprijs schijfremmen leverbaar
119 000 008 (aug.) De 1300 met halfautomatische versnellingsbak leverbaar

Op de handgeschakelde wagens achterveren met dubbele kruiskoppelingen

 

Wijzigingen 1969

110 2 000 001 (aug.) Sierstrip op dashboard verdwijnt

Tegen meerprijs 'L' pakket te verkrijgen

Wielen zilverkleurig gespoten

Snelheidsmeter niet langer verchroomd maar matzwart

 

110 2 000 002 (Aug.) SOLEX 30 PICT 2 voorzien van luchtstelschroef
110 2 000 003 (aug.) motorkap van de 1500 voorzien van 2x5 vert. sleuven

 

Wijzigingen 1970

110 2 528 697 (jan.) Benzinetank bevestiging krijgt afgeronde hoeken
111 2 000 002 (aug.) Thermostaat op luchtfilter

Krik onder de achterbank

Sterkere bumpersteunen met sleepoog aan de bumper

Ventilatieroosters achter de zijruiten (alleen 1300)

Voorste remtrommels vergroot naar 248 mm. en remschoenen verbreed naar 45 mm. 

 

111 2 000 003 (aug.) Motorblok betere kwaliteit en hittebestendiger
111 2 325 213 (nov.) Voortrein voorzien van sleep-oog

 

Wijzigingen 1971

111 2 920 875 (juni) Dubbele vacuŁmvervroeging terug naar enkele

Ontstekingsvertraging bij de start opgeheven op de SOLEX 30, 31 en 34 PICT 3 

112 2 000 001 (aug.) achterruit vergroot met 4 cm.

Motorkap nu voorzien van 2x6 en 2x7 sleuven

112 2 000 002 (aug.) Ruitenwisser schakelaar verhuisd naar stuurkolom
112 2 000 009 aug.) Recirculatiesysteem voor uitlaatgassen op de wagens voor CaliforniŽ
112 2 073 652 (sept.) Bedieningsarm voor de koppeling verlengd

 

Wijzigingen 1972

113 2 000 003 (aug.) Koppeling met spiraalveer vervangen voor drukgroep
113 2 000 004 (aug.) Grote aanpassingen voor de 1303 zoals grotere voorruit, kunststof dashboard, kortere voorklep
113 2 000 011 (aug.) Zekering kastje op de 1303 verhuisd naar het midden van de onderkant van het dashboard
113 2 196 230 (sept.) Nieuwe thermostaat op de acceleratiepomp van de SOLEX 31 PICT 4

Oliegevuld luchtfilter vervangen door groter luchtfilter met papieren filter

113 2 362 151 (nov.) SOLEX PICT 3 voorzien van purschuim vlotter

 

Wijzigingen 1973

113 2 522 922 (jan.) Poelies worden niet langer zwart gelakt
113 2 687 765 (mrt.) Dubbele voorverwarming wordt gemonteerd
113 2 802 561 (mei) Benzinefilter op de leiding i.p.v. gaasje in de tank
114 2 000 001 (aug.) Mac Pherson voorvering aangepast 

Dorpels verstevigd t.h.v. de kriksteunen

114 2 147 150 (sept.) SOLEX PICT 4 krijgt ventilatiegat in de acceleratiepomp

 

Wijzigingen 1974

115 2 000 001 (aug.) Richtingaanwijzers verhuizen naar de voorbumper

Achterste plaatdeel wordt in vorm aangepast

Invoering van tandheugelbesturing

Amerikaanse modellen worden voorzien van benzine injectie

Modellen bestemd voor CaliforniŽ voorzien van katalysator

 

Wijzigingen 1975

115 2 266 092 (juli) De laatste 1303 rolt van de band
115 2 000 001 De behuizing van de kentekenplaatverlichting op de 1200  wordt voorzien van ribbels en wordt uit kunststof vervaardigd

De 1200 krijgt een papieren luchtfilterelement en wordt voorzien van een 12 V electrische installatie